Patle! - Reisverslag uit Ulft, Nederland van Lisa Geerts - WaarBenJij.nu Patle! - Reisverslag uit Ulft, Nederland van Lisa Geerts - WaarBenJij.nu

Patle!

Door: lisageerts

Blijf op de hoogte en volg Lisa

04 November 2011 | Nederland, Ulft

Hallo allemaal!

Weer terug in de bewoonde wereld! Wat een tocht: 3 uur lopen en daarna nog 3 uur met de bus. Je moet er iets voor over hebben!

Onze laatste trip (dat is nu bijna twee weken geleden) ging naar pokhara waar ik voor het eerst het Annapurna gebergte (8.091 m) heb gezien. Het Annapurna staat in de top 10 van hoogste bergen te wereld.
De laatste dag wezen paraglyden! Geweldig! Met z’n vieren gekozen voor wat avontuur in plaats van naar een tempel te lopen (oh oh cultuurbarbaren!). Om 12:30 zouden we worden opgehaald door een jeep. Om 13:00 kwam er een taxi voor rijden, een suzuki alto. Na een dappere poging heeft de chauffeur toch maar twee keer gereden om ons 500 meter verderop af te zetten bij het hoofdkantoor. Daar werden we opgehaald door de beloofde jeep richting de top van een berg.
Rio (mijn vlieger) vroeg of ik al eerder had gevlogen en toen ik met ja antwoorde werd hij helemaal gelukkig. Dan had ik ook geen uitgebreide instructies meer nodig, dat scheelde weer: JUST RUN! Dat ik jaren geleden gevlogen had maakte natuurlijk niets uit.
Het was een super vlucht en Rio vond het bijna nog leuker! Of ik bang was, nee dat niet! Dan gaan we wat stunten! (HELP!). Na 45 min weer veilig op grond en de foto’s van de vlucht zijn echt fantastisch!

De volgende dag naar Dhading! Bharat (de coördinator van cross borders in Nepal) ging met ons mee en bleef ook een nacht slapen. Omdat Bharat ons niet 3 uur wilde laten lopen met onze bagage had hij ‘iets’ geregeld. ‘Iets’ bleek een blauw vrachtwagentje te zijn met een flinke laadbak. In de laadbak geklommen en rijden maar!
Het eerste gedeelte was heel relaxt. Zittend op een aantal zakken rijst genieten van de zon, prima zo! Na ongeveer 20 min zei Bharat dat we maar beter konden gaan staan... De wagen draaide naar links een zandweg op... Hangend aan het stalen frame van de wagen werden we ruim een uur heen en weer geslingerd! Na het geslinger en 8 blaren later (jaa, ik heb me heel stevig vastgehouden!) kwamen we aan in het dorpje Patle, het dorpje waar we de komende maanden gaan wonen.

Het is een vrij klein boeren dorpje maar met een geweldig uitzicht op de Himalaya! Wanneer het helder is zie je de bergen zover je kunt kijken. Wanneer het bewolkt is zie je alleen de toppen.
Het huis van de famillie waar wij wonen bestaat uit 2 stallen en het woonhuis. Ik slaap boven één van die stallen, en heb een eigen kamertje. Mijn onderbuurvrouwen zijn twee enorme koeien die het vooral gemunt hebben op mijn voeten. Wanneer ik de ladder oploop naar het luik wordt er vaak gretig gehapt naar m’n schoenen maar ook blote voeten vinden ze erg leuk. De eerste keer schrok ik me kapot! Wat hangt er nu aan m’n schoen!
Een houten luik duw ik omhoog en dan sta ik in mijn kamertje. Alle gebouwen zijn gemaakt van klei. Ramen kennen ze wel maar glas ontbreekt. Er staan twee bedden waarvan ik er één gebruik als kast. Matrassen kennen ze niet, wel dikke dekens. Gelukkig had ik mijn eigen slaapzak mee zodat ik op een deken kan liggen, dat ligt net iets beter dan een houten plank! En, er is zelfs een stopcontact die het heel af en toe doet wanneer er stroom aanwezig is, geweldig!
S’nachts verstop ik me onder mijn klamboe en hoop ik dat alle beesten een beetje bij me uit de buurt blijven, de spinnen zijn hier ruim 12 cm!
Het woonhuis heeft een kleine ‘veranda’ waar je lekker kunt zitten en van het uitzicht kunt genieten.
Binnen ligt een rieten mat op de grond waar we op zitten wanneer we eten, dit gebeurd met de handen. We hebben de eerste dag een spoed cursus van Bharat gekregen want het is best lastig. Elke avond eten we rijst met groente en een soort sausje van bonen: Daal bhaat. S’ochtends vaak chapatti (een soort pannekoek) met ei en honing. Goed te eten allemaal! Er wordt gekookt op een vuurtje.
Het toilet staat een aantal meter voor het woonhuis. Een aantal meter verder is er een kraan die we delen met een aantal buren. Deze kraan wordt overal voor gebruikt (‘douchen’, wassen van kleding enz.) 5 min lopen is een resort (het klinkt veel luxer dan dat het is) waar we ons ook mogen douchen wanneer er niet te veel gasten zijn.

Deze week is het Tihar festival. Het grootste hindoe festival. Wij hebben het festival mee gevierd en hebben ook een tika ontvangen: Gekleurde verf op het voorhoofd als zegen van (waarschijnlijk) het oudste lid van de famillie. Daarna was er een groot feest en naar een aantal glazen Roxy (een zelfgebrouwen drankje van ‘ongeveer’ 10 procent alcohol) begon ook ik op de trommel muziek mee te dansen samen met de famillie.
Deze dagen veel dingen gegeten waarvan ik liever niet wil weten wat het is geweest. Geit vind ik in ieder geval niet zo lekker en de kip wordt hier in stukken gehakt en in de pan gegooid waardoor er ook wel eens iets indrijft wat er iets minder lekker uitziet. De melk komt zo van de koe!

Mijn eerste werkdag ben ik begonnen in een health center in Patle. Sumitra, de health worker, regeld alle medische zorg voor het dorpje. Het is een kleine lokaaltje met een bureau, een behandeltafel achter een gordijn, een tafeltje met instrumenten en een kast vol met medicijnen. Er is al vanalles voorbij gekomen: wonden in alle soorten en maten, difterie, oogontstekingen, losse tanden, vrouwen die komen voor een spiraaltje, longontstekingen, koorts enz. Zelf een aantal wonden verzorgd maar de eerste paar dagen vooral veel meegekeken en geobserveerd. Er wordt toch heel anders gewerkt. Er is heel weinig privacy voor de patiënt (iedereen loopt maar naar binnen) en hygiënisch werken is ver te zoeken. Volgende week vertrek ik naar een andere health post om daar te kijken en mee te helpen.

De eerste week in Patle was in het begin wel even wennen en het voelde echt als ‘kamperen voor gevorderden’ maar het primitieve leven went snel. Op dit moment bezig met een antibiotica kuur tegen een darmontsteking, dit kwam ook even tussendoor. Toch een aantal dagen goed ziek van geweest. Ik had er op dat moment echt alles voor over om heel even naar huis te kunnen! Gelukkig gaat het weer een stuk beter en ben ik op dit moment in kathmandu om te socializen met de andere vrijwilligers en inkopen te doen (pakken met WC papier nemen we mee terug want dat kennen ze bijvoorbeeld niet). Vanavond lekker pizza eten! Hier hebben we ons al dagen op verheugd haha!

Tot over een paar weken!

Liefs Lisa

  • 04 November 2011 - 12:07

    Frans Teunissen:

    Hoi Lisa, alles wat je schrijft is heel herkenbaar.
    Leuk om dit alles weer te lezen. Dan komen mijn herinneringen ook weer terug. Heb je de groeten gedaan aan Ama en Maila, Surala en Byaye. En doe ook de groeten aan Sumitra en Shiva van het resort. Tot het volgende bericht.

  • 04 November 2011 - 12:50

    Loes Tiggeloven :

    Wauw Lisa, het klinkt echt super, wat je daar allemaal doet! Ben nu al benieuwd naar je verhalen, als we weer kunnen carpoolen! ;) Heel veel succes nog daar!

    Liefs Loes

  • 04 November 2011 - 12:55

    Edwin:

    Je schrijft op een enthousiaste manier over je ervaringen. Leuk om te lezen! Succes verder...!

  • 04 November 2011 - 14:51

    Sanne Verheij:

    Ha Lisa,
    Wat leuk dat je zo'n lang verhaal hebt geschreven over je eerste belevingen in het dorpje dorpje Patle,waar jij de komende maanden zult zitten!Pfff...wel echt even wat anders dan dat leventje hier zeg! Maar super hoe je erover vertelt! Ik wens je héél veel plezier en succes voor de komende tijd. Tot je volgende verhaal maar weer!Liefs en groetjes, Sanne

  • 04 November 2011 - 20:29

    Lucy:

    Hopelijk ben je weer helemaal opgeknapt en blijft het bij één antibioticakuur!

  • 06 November 2011 - 00:03

    Roos:

    He Lisa!

    Wat leuk om weer wat van je te lezen! Onze mannen zijn op dit moment samen een bezoekje aan het brengen bij de doctor. Dus ik had mooi de tijd om eens even rustig jouw verhaal door te lezen ;)

    Wat leuk om wat foto's te zien van waar je zit het huis en de werkplek!
    Je klinkt nog super enthousiast en wat maak je gave dingen mee zeg! Van dat paragliden werd ik echt jaloers haha!

    Ziek zijn is altijd moeilijk en dan mis je de mensen die je dan hier lekker zouden vertroetelen haha! Maar dat komt snel weer, eerst nog even lekker genieten daar!!!!!
    (en niet meer ziek zijn jeeeh)

    Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende berichtje/foto's/verslag van het telefoongesprek met Ties/teken van leven!

    Liefs Roos

  • 07 November 2011 - 12:25

    Laris:

    Hey Lies,

    Wat een verhaal! Je hebt alweer van alles meegemaakt:) En zo te lezen heb je het reuze naar je zin. Heb je nog last van je darmen? Beterschap hé!
    En je foto's zijn ook echt gaaf. Wat een kick dat paraglyden ofniet? haha! Lijkt me echt te gek om dat te doen en zeker met zo'n uitzicht:) Ik wens je heel veel plezier in de hospitals, liefs Laris

  • 15 November 2011 - 14:24

    Simone Hermsen:

    Hallo Lisa , wat een bijzondere ,en indruk wekkende werk gelegen heden kom je tegen , maar wat een prachtige mooie reis maak je . wat je allemaal ziet hoort en wat een ervaring en een indruk zal dat op je maken . Vind het geweldig voor je , wat dat al niet met je kan doen . Wij wensen je veel werk indruk ,reis plezier en een bijzondere mooie en ervaringrijke tijd. groeten uit het koude kikker land van uit het hartje van Ulft. GOOD LUCK Liefs Alex Simone Bo en Sterre Hermsen xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Ulft

Nepal

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2012

Back home!

01 Januari 2012

GELUKKIG NIEUWJAAR!

01 Januari 2012

Speciaal voor mijn collega's!!

26 December 2011

Merry Christmas!

15 December 2011

Trekking!
Lisa

Actief sinds 02 Sept. 2011
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 14341

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2011 - 14 Januari 2012

Nepal

Landen bezocht: